Η εργασία μας

Στο ιστολόγιο αυτό δημοσιεύουμε λίγα στοιχεία για τα μνημεία και τις προτομές της πόλης του Άργους Ορεστικού όπως τα καταγράψαμε στην εργασία μας.

Το Άργος Ορεστικό

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2007

Ευέλικτη Ζώνη-Τα μνημεία του Άργους Ορεστικού


ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τη σχολική χρονιά 2005-’06 η Δ΄ τάξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Άργους Ορεστικού επέλεξε στα πλαίσια του Προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης να ασχοληθεί με το θέμα: «Μνημεία και προτομές της πόλης του Άργους Ορεστικού». Παράλληλα, συμμετείχε με το ίδιο θέμα στα Πολιτιστικά – Καλλιτεχνικά προγράμματα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Καστοριάς των οποίων προΐσταται ο κ. Νικόλαος Αλχασίδης.
Οι στόχοι του προγράμματος ήταν:
Α. Γνωστικοί
- Να γνωρίσουν οι μαθητές το βιογραφικό των ηρώων της τοπικής και της εθνικής μας ιστορίας που αναπαριστώνται στις προτομές.
- Να ενημερωθούν για τα γεγονότα που οδήγησαν στη δημιουργία των μνημείων και το τι αυτά μνημονεύουν.
- Να μάθουν πτυχές της τοπικής ιστορίας που σχετίζονται με τα υπό μελέτη μνημεία καθώς και της ευρύτερης εθνικής ιστορίας.
- Να αποκτήσουν εποπτεία της πόλης και να προσανατολίζονται σε αυτή με βάση τα μνημεία.
Β. Συναισθηματικοί
- Να εκτιμήσουν την ιστορική και αξία των μνημείων και να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην προστασία και την ανάδειξή τους.
- Να εξοικειωθούν με τις διάφορες τεχνοτροπίες των εικαστικών τεχνών που σχετίζονται με την κατασκευή των μνημείων και των προτομών.
- Να μάθουν να εργάζονται ως μέλη μιας ομάδας.
- Να εξασκηθούν στην ερευνητική – ανακαλυπτική επιστημονική μεθοδολογία.
Γ. Ψυχοκινητικοί
- Να εξασκηθούν στη μέτρηση μηκών και επιφανειών
- Να ασκηθούν στη γλυπτική και σε άλλες σχετικές τεχνοτροπίες
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση ψηφιακών μέσων (π.χ. φωτογραφικών μηχανών, Η/Υ)
Το πρόγραμμα πρόσφερε ποικίλες ευκαιρίες διασύνδεσης με άλλα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος, όπως η Γλώσσα, αφού προϋπέθετε τη συγγραφή και ανάγνωση ποικίλων κειμενικών ειδών, όπως σύνταξη ερωτηματολογίου, πρόσκλησης, αφηγηματικών και περιγραφικών κειμένων και την πλούσια προφορική αλληλεπίδραση. Παρομοίως, ενέπλεκε το μάθημα της Ιστορίας και της Μελέτης του περιβάλλοντος στο οποίο γίνεται λόγος για σχέδιο πόλης και για τη ρύπανση των πόλεων. Τέλος, τα Μαθηματικά εμπλέκονταν με την υλοποίηση των στόχων της εργασίας εφόσον έγιναν υπολογισμοί περιμέτρων, μετρήσεις επιφανειών και απλές στατιστικές αναλύσεις.
Οι μαθητές εργάστηκαν με τη μέθοδο της συνθετικής εργασίας (project). Αναλυτικότερα, επέλεξαν το θέμα, συγκρότησαν ομάδες, συγκέντρωσαν υλικό, κατασκεύασαν και επεξεργάστηκαν ερωτηματολόγια, και παρουσίασαν τα αποτελέσματα των ερευνών τους.
Επισκέφτηκαν επιτόπου όλα τα μνημεία και τις προτομές της πόλης μας με σκοπό να τα φωτογραφίσουν, να μετρήσουν τις επιφάνειες πάνω στις οποίες εδράζονται, να καταγράψουν ό,τι γραπτό υπήρχε πάνω στην προτομή, να καθαρίσουν τον περιβάλλοντα χώρο, να ζωγραφίσουν το μνημείο, και να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο το που βρίσκεται το κάθε μνημείο.
Ο παρακάτω πίνακας δείχνει πότε έγιναν οι επισκέψεις στα μνημεία της πόλης μας.

Ημερομηνίες επίσκεψης των προτομών και μνημείων της πόλης μας

30 / 9 / 2005
Προτομή Ι. Παμπουκίδη
7 / 9 / 2005
Προτομή Η. Καραγεωργίου
4 / 11 / 2005
Προτομή Παύλου Α΄
18 /11/ 2005
Προτομή Ν. Παπαθανασίου
2 / 12/ 2005
Μνημείο Ποντιακού Ελληνισμού
9 / 11 / 2005
Μνημείο Πεσόντων
13 / 1 / 2006
Προτομή Σ. Σίδερης
20 / 1/ 2006
Προτομή Ν. Σπανός.

Ακόμη στις 31 Μαρτίου του τρέχοντος έτους έγινε επίσκεψη σε όλα τα τμήματα της Δ΄ τάξης – συνολικά τέσσερα – των σχολείων της πόλης μας για τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου που συνέταξαν οι μαθητές.
Τα μνημεία που μελετήσαμε καλύπτουν μια ιστορική περίοδο περίπου ενός αιώνα, του ταραγμένου 20ου αιώνα, από το Μακεδονικό Αγώνα έως το 2000. Οι έξι ήρωες που αναπαριστώνται είναι όλοι άντρες και έχουν σχέση με τα σώματα ασφαλείας οι πέντε από αυτούς, εξαιρείται ο εκπαιδευτικός Σ. Σίδερης, ενώ παριστάνονται με τη στολή τους οι τέσσερις από αυτούς εξαιρείται ο Ι. Παμπουκίδης. Επίσης, με εξαίρεση τον Βασιλιά Πάυλο Α΄, όλοι οι ήρωες κατάγονται ή έζησαν για ένα διάστημα στην πόλη του Άργους Ορεστικού. Πιο αναλυτικά, ένας ήρωας ήταν ντόπιος μακεδονομάχος, ένας ήταν αξιωματικός και άλλος ένας δάσκαλος έφεδρος αξιωματικός που σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, ένας ήταν εκπαιδευτικός, ένας αστυνομικός (συνοριοφύλακας) και ένας ήταν βασιλιάς των Ελλήνων.

Οι πληροφορίες που συγκεντρώσαμε για τα βιογραφικά των ηρώων έγιναν από τις παρακάτω πηγές:
Αντωνίου, Ν. (2005). Ονοματοθεσία οδών και πλατεών πόλης Καστοριάς.
Θεσσαλονίκη.
Νέα Εγκυκλοπαίδεια Μαλλιάρης Παιδεία. (2006). Θεσσαλονίκη: Μαλλιάρης.
Παπαϊωάννου, Α.Π. (1996). Άργος πόλη Ορεστίδος. Άργος Ορεστικό: Μορφωτικός
Σύλλογος Ορεστίς.
Προσωπικό αρχείο κ. Αθανάσιου Πληκαδίτη

3 σχόλια:

niki lambropoulos είπε...

Yia sou Taso! exei poly istoria to Argos Orestiko! poly kalo to blog :-)

Μαριάννα marianna είπε...

Μπράβο, Τάσο!!! Γιατί δεν δίνεις τη δ/νση και στους μαθητές σου; Σίγουρα θα χαρούν...:-)

Unknown είπε...

Τάσο χαιρετίσματα στο Άργος και την Καστοριά από Ρόδο.
Έχω δουλέψει αναπληρωτής στο Δενδροχώρι, το τοιχιό, το Νέο Οικισμό και τη Βασιλειάδα. Καλή συνέχεια... Γιώργος